DanganRonpa Akademia Nadziei i Uczniowie Rozpaczy/DanganRonpa Hope's Academy and Despair Students/ DanganRonpa: Trigger Happy Havoc
Makoto Naegi to zwyczajny nastolatek. Nie ma jakichś szczególnych umiejętności, a jeśli zapytasz go o jego ulubioną grę lub muzykę to na pewno odpowie ci tymi pozycjami, które są na szczycie rankingów internetowych. Pomimo tego, że jest zwykłym szarym człowiekiem, trafił do Hope's Peak Academy-prestiżowej uczelni, do której trafiają nastolatkowie w wieku licealnym, którzy są szczególnie uzdolnieni w jakiejś dziedzinie, takich uczniów nazywa się Ultimate Licealistami.Więc co taki Makoto robi w tak niezwykłej szkole? Otóż akademia co roku organizuje loterię, w której ze wszystkich licealistów z Japonii zostaje wybrany tylko jeden i przybywa do szkoły obdarzony tytułem Super Licealnego Szczęściarza. Jednak, gdy Naegi wchodzi do szkoły prawie natychmiastowo traci przytomność i budzi się w jednej z klas. Jednak coś jest nie tak. Szkoła cała jest udekorowana i oświetlona w bardzo dziwny sposób, w całym budynku znajdują się kamery monitoringu, a okna w całej szkole są zaśrubowane grubą blachą. Gdy nasz bohater wchodzi do sali wejściowej szkoły, okazuje się, że nagle normalne drzwi wejściowe zostały zastąpione metalowymi drzwiami pancernymi, a także znajduje też tam czternastu innych, dość osobliwych uczni. Po przedstawieniu się innym, wszyscy zostali wezwani do sali gimnastycznej, gdyż za chwilę ma rozpocząć się ceremonia otwarcia. Na miejscu wita ich robotyczny pluszak podobny do misia, który przedstawia się jako Monokuma i uważa się za dyrektora szkoły. Oświadcza, oczywiście w subtelny sposób, że zostali zamknięci w tej szkole, a jedyną drogą, by wydostać się jest popełnienie zbrodni doskonałej, morderstwa w taki sposób, aby żaden z pozostałych uczniów nie dowiedział się, kto jest sprawcą. Dowiadują się też, że po każdym morderstwie nastąpi rozprawa klasowa, podczas której uczniowie muszą dowiedzieć się kto zabił. Jeśli wybiorą prawdziwego morderce, to ten zostanie "ukarany", jednakże jeżeli nie odpowiedzą poprawnie, wszyscy zostaną "ukarani", a sprawca będzie mógł opuścić akademię. Tak zaczyna się gra o śmierć i życie...
Gatunek

Danganronpa to głównie przygodówka, rpg oraz visual novel. Na początku każdego rozdziału oglądamy następujące wydarzenia z oczu głównego bohatera, czytamy dialogi i (co prawda rzadko) reagujemy na wypowiedzi postaci oraz mamy sekwencję "Free Time", która pozwala nam na lekkie odbiegnięcie od głównego wątku, spędzenie czasu z dowolną postacią oraz czasem w rezultacie zdobycie umiejętności, która przyda się przy rozprawie klasowej. Gdy nastąpi morderstwo aktywuje się fazę "Investigation", czyli śledztwo, która, jak sama nazwa mówi, daje nam czas do przeszukania szkoły w celu znalezienia wskazówek, które mogłyby doprowadzić do zabójcy. Już wkrótce rozpoczyna się Rozprawa Klasowa. Podczas niej przysłuchujemy się dialogom postaci, którzy wspólnymi siłami próbują rozwiązać zagadkę. Taka rozprawa zawiera w sobie kilka sekwencji:
-"Nonstop Debate"-Najczęściej powtarzająca się sekfencja. Podczas niej wysłuchujemy stanowisk innych postaci i staramy się znaleźć w nich jakąś sprzeczność. Gdy takową znajdziemy wybieramy odpowiedni pocisk prawdy, które tutaj przedstawiają fakty i wskazówki jakie udało nam się znaleźć, celujemy w sprzeczny tekst i strzelamy. Jeśli trafimy prawidłowe zdanie prawidłowym pociskiem, to zdanie rozsypie się, a Rozprawa Klasowa pójdzie na przód. Jednak jeśli popełnimy błąd, zostaniemy pozbawieni kilku punktów zaufania. Jeśli te spadną do zera następuje koniec gry, gdyż wszyscy będą uznawać nas za najbardziej podejrzanego.
-Odpowiedź na pytanie-W środku rozmów postaci możemy trafić na zadanie, w którym mamy wywnioskować, która z podanych odpowiedzi jest prawidłowa. Jeśli wybierzemy źle pozbawi nas to kilku punktów zaufania, jednakże gdy trafimy dobrze, przywrócimy sobie pół punktu zaufania.
-Wybór dowodu- Jest to dość podobne zadanie co Odpowiedź na pytanie, jednak tutaj wybór nie jest ograniczony do kilku odpowiedz, lecz mamy do dyspozycji wszystkie dowody, które udało nam się zebrać.
-Wybór dowodu- Jest to dość podobne zadanie co Odpowiedź na pytanie, jednak tutaj wybór nie jest ograniczony do kilku odpowiedz, lecz mamy do dyspozycji wszystkie dowody, które udało nam się zebrać.
Gra wyszła na konsole PSP, PS Vita (może na PlayStation 3) oraz PC.
Postacie
-Kyoko Kirigiri-Ultimate ??? [Spoiler start PóŹnIeJdOwIaDuJeMySiĘ,żEjEsTuLtImAtEdEtEkTyW Spoiler stop]. Jest bardzo cichą i tajemniczą dziewczyną, która wydaje się nie mieć żadnych uczuć. Mimo to okazuje się bardzo dobra przy rozwiązywaniu zagadek. Często ratuje tyłek Naegiemu oraz ogólnie Rozprawy.
-Sayaka Maizono-Ultimate Idolka/Piosenkarka. Występowała ona w grupie muzycznej już za młodych lat. Kiedyś chodziła z Naegim do jednej szkoły i mimo, że ona była idolką a on zwykłym uczniem, dziewczyna zdołała go zapamiętać. Charakterem przedstawia klasyczną japońską "kawaii" nastolatkę, no może poza tym, że czasem lubi mówić, że jest "Esperem".
-Mondo Owada- Ultimate Lider Gangu Motocyklowego. Ma bardzo dorosłą i umięśnioną posturę. Ubiera się jak jakiś gangsta, a na głowie ma coś ni pies ni wydra coś na kształt świdra lub kukurydzy. Ma dość wulgarny charakter (główny bohater już w pierwszym rozdziale zostaje przez niego zknock-outowany), lecz w pobliżu Chihiro stara się być bardziej ułożony, a szczególnie kiedy wywoła u niej łzy.
-Hifumi Yamada-Ultimate Doujin/Otaku. Dość otyły nastolatek z twarzą jak chomik z okularami. Słynie ze swojej wybitnej fanatyki związanej z mangami i anime oraz z tworzenia fan-komiksów z nimi związanymi. Na jednym szkolnym targu umiał sprzedać około 300 tomów swoich mang.i nic dziwnego, że jej największym marzeniem jest posiadanie willi z wampirzymi służącymi. Zachowuje się praktycznie jak dama, tylko tak trochę za bardzo, można to stwierdzić po tym jak opieprzyła Hifumiego za źle podaną herbatę. Mimo to zwykle towarzyszy jej stoicki spokój. Ma prawie, że do perfekcji opanowaną kontrolę nad emocjami i całkiem spore IQ co czyni z niej doskonałą oszustkę i manipulatorkę.
-Byakuya Togami-Ultimate ̶S̶u̶k̶i̶n̶k̶o̶t̶ Potomek Bogaczy. Elegancko ubierający się, niebieskooki okularnik o blond włosach (łoł cały opis wyglądu w jednym, krótkim zwrocie). Z racji, że pochodzi z bardzo wpływowej rodziny, uważa się za znacznie lepszego od innych, często odnosząc się do nich słowem plebs. Jeśli pospędzamy z nim trochę czasu (drugie spotkanie w sekwencji "Free Time") okaże się, że faktycznie jego życie brzmi jak zupełnie inny świat. Mimo, że jest niby takim panem "ą ę" to okazuje się, że niezły z niego skurczybyk, niezwracający uwagi na ludzkie emocje, a wszystkie zdarzenia traktuje jako grę. Mimo to jest jedną z inteligentniejszych postaci z całej grupy, ale oczywiście nie jest nieomylny. Wszyscy mają wobec niego negatywne zdanie, oprócz Fukawy, która, nie wiedzieć czemu, zakochała się w nim, a wszystkie negatywne opinie chłopaka wobec jej osoby umie przekształcić tak, żeby były pozytywne.
-Toko Fukawa- Ultimate Pisarka. Ma brązowe/fioletowe włosy, które zawiązane są na dwa warkocze. Ubiera klasyczny fioletowy szkolny mundurek ze spódnicą do kolan. Jest bardzo nieśmiała i można powiedzieć, że ma o sobie dość niską samoocenę. Nie spodziewa się by ktokolwiek chciałby zwracać na nią jakąś szczególną uwagę, gdy pierwszy raz spotyka bohatera wita go zdaniem "Czemu tak na mnie patrzysz? Czy to dlatego, że jestem obrzydliwa?" czy coś w tym stylu. Mimo to jest dość sławna, a jej powieści romantyczne są bardzo popularne. Jak wcześniej powiedziałem nie wiedzieć czemu zakochała się w Togamim, a wszystkie negatywne opinie chłopaka wobec jej osoby umie przekształcić tak, żeby były pozytywne. [SPOILERDziewczynaChorujeNaRozdwojenieOsobowości.JejDrugąOsobowościąJestSzalonySeryjnyMordercaGenociderSyo.MimoToJakośPrzeżyłaCałąGrę][SPOILERJunkoEnoshima(tak jej całe istnienie jest spoilerem)JestGeniuszemKtóryZamknąłWszystkichBohaterówWSzkoleIZorganizowałaCałąGręOPrzetrwanieJejCelemJestDoprowadzenieCałyŚwiatDoRozpaczyJestOnaOdpowiedzialnaZa"NajbardziejTragicznyIncydentNiosącyRozpaczŚwiata]
Grafika
Dźwięk
Gra zawiera solidnie zrobiony Voiceacting, który jest dokładnym odwzorowaniem osobowości każdej postaci; możemy wybrać oryginalny, japoński, lub angielski dubbing, który także zasługuje na pochwałę. Muzyka w tym tworze jest bardzo klimatyczna i niezwykle wyjątkowa, tak oryginalna, że w żadnej innej grze nie spotkałem się z taką muzyką. Jeśli chodzi o ilość utworów jest ich tu całkiem dużo. Każdy utwór jest dopasowany do danego typu sytuacji.Podsumowanie
DanganRonpa jest bardzo dobrą grą. Ma wciągającą fabułę, interesujące zagadki, barwne postacie, trochę przydługie dialogi oraz oryginalną rozgrywkę dzięki Rozprawą Klasowym. Do tego posiada bardzo oryginalną grafikę, sposób wykonania cut-scenek i soundtrack. Całe połączenie tworzy niepowtarzalny klimat. Niestety gra ma dość duże wymagania co do gracz, gdyż gracz musi być przygotowany na to, że przechodzenie tej gry w większej części wygląda jak czytanie książki. Całą serię DanganRonpy mogę polecić osobą, które lubią czytać książki kryminalne i grać w takiego typu gry oraz nieszablonową grafikę, fabułę i rozgrywkę.
Bonus od Mako Ciekawostki-
- Tytuł DanganRonpa jest połączeniem słów Dangan i Ronpa, które razem oznaczają coś takiego jak "Wygrywać Spór Pociskiem" co jest bezpośrednim odniesieniem do Rozpraw Klasowych gdzie dowody są przedstawione jako pociski.Zapraszam też...
...na mojego DeviantArta, gdzie możecie znaleźć obrazy związane z serią, które nadają się na przykład na pulpit w komórce... albo co... http://www.deviantart.com/art/Monokuma-EyeR-660516698




Komentarze
Prześlij komentarz